Kåseri om underholdning, kjedsomhet, vernede bedrifter og TetrisJesus»

Her om dagen satt jeg på toget uten strøm på min smarttelefon. TENK DEG DET! Her lever vi i verdens rikeste land, i 2012, og likevel må jeg sitte på toget uten å kunne skyte fugler på konstruksjoner av ymse kvalitet. Amerikanerne har sendt folk til månen, og hadde jeg hatt jobb ville jeg betalt skatt i dyre dommer. Likevel satt jeg altså og kjedet meg. I verdens rikeste land. I 2012. Det må da være mot menneskerettighetene. Jeg satt bare og ventet på at Røde kors skulle sende nødhjelp i form av en klovn med glorete klær og store sko som kunne lire av seg noen morsomme anekdoter. Men jeg tror ikke Per Sundnes var i beredskap denne dagen.

Det er en menneskerett å bli underholdt. Tegneseriestripen Tommy og Tigern fra Aftenposten 19.03.11 illustrerer hvordan ting skal læres ved hjelp av underholdning. Ikke en hjernecelle i et ungt hode skal ekspandere uten at det inkluderer balongdyr, en dans eller en morsom regle. Tenk deg når elevene på NTNU skal lære seg nanoteknologi. «Ok. Da kan dere ta frem fingermalingen å vise hvordan en kvark og en spaltet kjerne står i forhold til hverandre». Ikke en gang debatten om arv og miljø skal kunne diskuteres uten at Senteret for samfunnsforskning skal forville inn en klovn der også.

Man merker at ungdommen i dag vokste opp med Norges mest kjente vernede bedrift, Sesam Stasjon som prime time-tv. Skal man telle til tolv skal dette illustreres med en jingle fra helvete og animasjoner som kun syre og sterkere stoffer kan måle seg mot. Skal man lære etikk og moral skal dette læres av en feit blå sak med +40 i BMI som danser og ler. Beklager, nå tar jeg vel mannen og ikke ballen. Det var først ti år senere jeg fant ut at det hadde vært en mann inne i Maxmekker. Passende nok var det på samme tidspunkt jeg lærte at to menn kunne være kjærester, så noe hadde jo underbevisstheten lært meg. At den samme mannen også hadde vært inni Labbetuss kun for underholdningens skyld kan fortsatt, per i dag ikke forsvares. Eller hendelsene i Portveien. Gud; «Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag?» Sjekk kalenderen for svarte, din psyko! Jeg vet at tirsdag kommer etter mandag! Å lære ting ved hjelp av underholdning har virkelig satt seg fast i vår generasjon. Gangetabellen skulle læres på data av Mons og Marte, verdenshistorien som skulle læres med «O Carta di fuge» som soundtrack, og trafikkreglene ble lært ved hjelp av Bowler fra Kykkelikokkos. Men de faktiske forholdene der vil man ikke finne ut av før saken blir tatt opp igjen i høyesterett til neste år. Folka i Ung-avsdelingen i NRK gikk virkelig til drastiske midler for å lære oss ting ved hjelp av underholdning. Det er først nå, ti år senere vi merker senvirkningene.

Før kunne man betale billett for å se Leif Juster snakke om ting som var «mot normalt». DET var underholdning, det. I dagens samfunn inntar vi kultur av type lav hver gang vi blir sittende foran en datamaskin. Artig.no, TV3 nett-tv og Facebook. Ikke det at jeg ser ned på folk, generelt går jeg med hodet høyt hevet med nesa opp i været, men gud hvor lavpannet enkelte mennesker er. Man kan si at sol i Bergen er «mot normalt», men er det noe som er ab-normalt, ja så er det vår form for underholdning i dagens samfunn. Skulle nesten tro vi var vokst opp med puter under armene og uten krav til å måtte tenke selv. Vi har blitt en generasjon med underholdningsmissbrukere og snart må vi på avrusning hele gjengen. Vi er redde for å kjede oss. Om det er frykten for å høre oss selv tenke vet jeg ikke, men det at det skal skje noe gøy hele tiden er den nye folkesykdommen. Et trist øyeblikk er et nederlag. «Hei, det er Tusenfryd Begravelsesbyrå, hva kan jeg hjelpe deg med? Hei, min far har nettopp gått bort. Kondolerer, hva med minnestund i Thundercoaster, askespreing i Tømmerrenna og gravøl på Lille Bille Cafe og Grill? Ikke et eneste dødt øyeblikk».

Tenk deg hvor merkelig vår egen verdenshistorie ville blitt hvis alle skulle hatt den samme sulten etter underholdning som dagens ungdom. «Ok, jeg skjønner at slektsgranskingen og leting etter min biologiske far har provosert enkelte, og at dere vil henge meg opp på noen plankebiter som former et kors, men ser du ikke at jeg spiller Tetris?!». Det er en kjensgjerning at kreative fagfolk har ballrom, klatrevegg og andre «freshe» arbeidslokaliteter for å stimulere hjernen sin. Hadde Hitlers propagandaminister Goebbels brukt de samme metodene kunne nok 2. verdenskrig tatt en litt annen vending. Generelt så er det en del hendelser opp gjennom historien som bærer preg av noen som har litt for mye dødtid som man har måttet fylle. Har man fem sesonger med Paradise Hotel på GET-boksen begynner man jo ikke med rakettforskning. For er det noe å spille på sex for å få høyere seertall ikke er, ja så er det akkurat det.

En dag må vi finne ut at det å kjede seg er normalt og at vi må kunne underholde oss selv. Det å nyte god underholdning når vi først skal underholdes og ikke av Kabel-TV som Tommy trekker frem i nevnte tegneseriestripe er også viktig. Folk må lære å arbeide når det må gjøres, og underholdning får komme i andre rekke. Vi må lære oss litt sunn fornuft, men også det trenger vi legoklosser og tegnestifter for at vi skal gidde å følge med i opplæringen.

Legg igjen en kommentar

