Slik har prosessen vært

Tanken bak dokumentarfilmen «Vikings at Regent Street» kom ikke over natten. Eller det vil si, tanken bak å lage en film om Norges oljerikdom kom ganske så fort, men prosjektet har blitt mer omfattede enn først tenkt.

For det startet enkelt, jeg bodde i England (2010-2011) og så de sosiale forskjellene. Dette var veldig uventet siden man forventer en høy standard i et europeisk land som tilsynelatende er ganske så likt vårt eget samfunn. Når man ser på norsk velferd er det veldig lett, og nesten en selvfølge å se på oljerikdommen. Som noen sier så er oljen bærebjelken i den norske økonomien. Etter hvert som jeg begynte å lese på nettet dukket det opp påstander om at oljen hadde gjort økonomien vår «latere» og nesten «dopet» på olje. At man i Norge ikke trenger og ta risiko i Finansverdenen og at man derfor ikke gjør det. Litt som at man ikke trenger å være flinkest i klassen i Norge eller ofre noe, siden NAV kommer å plukker deg opp om det trengs. Satt på spissen.

På grunn av påstandene om et Norge i forfall, som oljen som syndebukk utarbeidet jeg problemstillingene «Hva har oljen gjort med Norge, på godt og på vondt» og «hva vil skje når Norges største verdigrunnlag forsvinner». Symboler på dette har blitt «Bærebjelken som brister» og «en olje-dopet økonomi».

Med to enkle problemstillinger ble intervjuet med Norges Bank gjort da jeg var på påskeferie i Norge. Det er dem som administrerer oljefondet, så det er, overfladisk sagt, deres oppgave å opprettholde den norske velferden i fremtiden. Påstanden om en dopet nasjon gjorde at jeg den samme ferien intervjuet gründeren bak Kaffebrenneriet om hvordan det er å skape noe i Norge. Etter endt skolegang i England kom jeg tilbake til Norge for godt og intervjuet dermed Finansdepartementet om hva oljen hadde gjort med økonomien, og hva fremtiden ville bringe. Dette intervjuet ble gjort 22. juni, 2011.

Jeg er ikke et offer av terroren. Jeg kan på ingen måte si at jeg ble rammet på noen annen måte enn at jeg er norsk statsborger. Like vel merket jeg at det skjedde noe med hele produksjonen. For akkurat en måned etter at jeg hadde vært i Finansdepartementet gikk det av, som alle vet, en bombe i Regjeringskvartalet. Og samfunnsengasjert ungdom ble drept. Den kollektive sorgen og tankene i ettertid fikk rett og slett luften i ballongen til å gå ut. Da ferien var over begynte skolen igjen, og rutinelivet gjorde det vanskelig å gjøre filmen ferdig. Den havnet på hylla.

Nå har jeg blåst støvet av prosjektet, og de over et år gamle klippene har blitt tatt ned fra hylla. På tross av tiden føler jeg at de er like aktuelle i dag som før. Jeg har også fått min tidligere kollega Marius Olsen til å hjelpe meg, noe som gjør filmen mere visuelt spennende og mer estetisk god. Selv om det er hva intervjuobjektene snakker om som er viktig må en bra dokumentar også appellere til noe annet enn bare hodet. De fleste mennesker har også et hjerte. Man kan spørre seg hva å kaste seg nedi vannet med dress har med oljen å gjøre, men personlig synes jeg at det er slike ting som lokker folk til å bli mer interessert i et prosjekt. Og Gud hvor morsommere det blir å spille inn film når man kan gjøre slike ting.

Hva tittelen på filmen angår går det an å tenke eller Google seg frem til, men dette kommer det en post på senere. Kan hvert fall gi stikkord som at Vikinger er relevant i et historisk perspektiv og Regent Street har en betydning rent geografisk, men også rent økonomisk strategisk for Norsk økonomi. God helg!

Legg igjen en kommentar

