Filmliste: Et godt stykke håndverk

Jeg har alltid hatt et lidenskapelig forhold til levende bilder, og det å benytte det formspråket til å fortelle en historie. Så i tillegg til å være på evig søk etter det estetiske i egne filmklipp, elsker jeg å se på film. Det jeg anser som kriterier for en god film er bra manus, troverdig skuespill og mis-en-scene. Enklere forklart som estetikken i bildet. Under har jeg laget en liste over filmer som jeg virkelig verdsetter. Har ikke skrevet noen filmanmeldelse eller handlingsreferat, kun noen få kommentarer til filmene.

A single man

Regissør Tom Ford var mest kjent for å være stjernedesigner for Gucci og mannen bak sitt eget klesmerke Tom Ford. I 2009 lagde han sin debutfilm A single Man. Personlig må jeg si at dette er en av de beste filmene jeg har sett. Både på grunn av de fantastiske skuespillerprestasjonene til Colin Firth og på grunn av den stilsikre måten historien blir fortalt på. Tom Ford viser virkelig hvor viktig estetisk sans er for en filmproduksjon, og at film ikke bare er en teknisk prosess.

 

Oslo, 31. august

Joachim Trier viser både med Oslo 31. august og Reprise at frasen «god til å være norsk» er foreldet. Trier legger seg på en slags moderne fransk nybølge-stil og tilpasser det vårt samfunn og Oslo sine gater.

Polanskis Skyggen

Politisk thriller er på ingen måte en ny sjanger innen for litteraturen eller film. Like vel fremstår Polanskis Skyggen som en helt unik film med fantastisk foto og gode skuespillere. Spesielt Ewan Mcgregor, som fra før av har en høy stjerne hos meg, gjør en fantastisk rolle som en noe anonym ghost writer.

Munich

Dette er vel den første filmen på lista det virkelig lukter «block buster» av. Like vel blir man dratt inn i Steven Spielberg sin storfilm. Les mere om filmen på krimbloggen OP-5 HER

Lost in Translation

Regissør Sofia Coppola er datteren til Francis Ford Coppola, mannen bak blant Gudfarenfilmene og Apocalypse Now! Da jeg så hennes film Marie Antoinette følte jeg at det var noe feil. At hun nærmest spilte på faren sitt renome og at hun selv hadde lite å komme med. Hun har funnet sitt utrykk, og følger det nesten parodisk i alle sine filmer ved å skyte filmen i en type vintage, instagram-stil der indie rock/pop-venner av henne har produsert scoret. Når det er sagt må jeg si at Lost in translation er en søt liten film. Ja, den er riktig så god, selv om den kanskje ikke sparker like godt fra seg som de andre filmene på denne listen.

Match point

Denne filmet, regissert av Woody Allen, havner fort under sjangeren drama og omhandler blant annet britisk klasse-problematikk. Igjen, vakkert skutt og med en snedig måte å hoppe i tidslinjen. Rett og slett en snedig film. Akkurat som i Lost in Translation viser Scarlett Johansson at hun er en skuespiller som overbeviser.

Legg igjen en kommentar

